Tersirat...

Menjelang sahaja sabtu, pasti aku jadi pungguk yang berjaga di malam hari. Pada waktu2 begini memberi peluang muhasabah diri sendiri. Mengingat kembali setiap peristiwa yang berlaku sepanjang minggu. Menilai setiap ujian, cabaran, kebahagiaan, kesakitan dan kekecewaan yang mengiringi rentetan diari hidupku.
Antara yang paling terkesan ialah cerita kecewa yang makin berdaki di hati... Kisah yang hanya membuat diri menjadi lemah...Yang meniupkan kedukaan dan menghasilkan buih2 rasa tidak syukur dan penyesalan.
Bukan hendak menuding kepada sesiapapun, cuma cukup sekadar luahan hati yang terbuku sekian lama. Bukan rasa berkira, tetapi terkadang senyuman dan anggukan yang spontan hadir, menjadi satu beban kesanggupan palsu semata. Sedang di dalam, bagai belati menyiat hati. Bukan mengatakan diri baik atau hipokrit, tapi memang sukar memaksa diri berkata TIDAK...hatta kepada yang hak.
Bukan juga mengharapkan sanjungan, pujian, cinta dan kasih...tetapi cukup empati atas kekangan diri ini. Sudah puas menjaga hati lain dari terluka, memastikan tidak ada yang merana atau menanggung beban yang panjang...walhal...hati dan diri sendiri main sarat dengan penyeksaan yang berterusan medatang...tanpa henti. Dan saat ini juga...masih tiada yang peka?

BUKAN SIMPATI KUHARAPKAN...CUKUP SEKADAR EMPATI...
~AZIE79~

Comments

  1. salam ya Azie, salam untuk sahabatku.. maaf arie comen disini.. arie mulakan dengan Bismillah...moga nanti tiada kata2 arie yang menyinggung perasaan atau sebagainya..Insya Allah..moga hatimu tenang menerima komen arie ini..
    assalamua'laikum...bahasamu cukup mudah lahir luahan hati dari rentetan kesulitan kehidupan yang kau lalui sejak dulu..cukup peka untuk difahami dengan luahan sedikit emosi yang dikawal oleh kewarasan akal..namun nilai bahasa yang ada disebalik bahasamu cukup tajam dengan keperibadian yang jua cukup tajam...pengupasan ceriteramu lazim disimpatikan pada luaran..dan mungkin ader yang dengan kesanggupan menilai jauh..namun dibaca berulang2 dilihat dari dalam..warna2 bahasamu yang rapuh itu menjadi cukup ampuh..cukup tajam dan cukup sarat..malah tak ternilai untuk dinilaikan..mungkin kau tidak minta disimpati..kerna itu hasilmu ini yang mungkin dipandang sepi cukup mendedikasikan hatiku untuk memandang tinggi dan aku tidak mahu menilainya jauh..rendah aku untuk memahaminya..dibaca berulang-ulang kali menambahkan takutku untuk menilai keperibadian mu (penulis catatan ini) dari apa yang kau lalui.. biarpun sahabat ini mengenalimu serba sedikit dan wancana kehidupanmu mungkin bayangnya dapatku lihat.. namun keikhlasan luahanmu dengan ketinggian luahannya..membawa hati ini..hati ini berkata..cukup tajam apa yang kau alami..cukup dalam untuk dimengerti.. betapa sukarnya untuk diluahkan...dan andai aku dibahagianmu..mungkin belum tentu aku seampuhmu..dan mungkin belum mampu meluahkan setajam ini..bukan untuk bersimpati..tapi hati nih mahu juga bersimpati.. hanya iringan doa buatmu sahabat moga apa jua yang datang dalam kehidupanmu...adalah bekalan untuk dirimu kesana..Sesungguhnya Azie..tiada siapa yang benar2 memahami apa yang sesiapa alami kecuali DIA..maka luahkan segalanya pada-NYA....
    Azie..harap maaf tentang apa jua yang arie komen disini..gunakan sebagai panduan jika perlu jika tidak buangkan jauh..

    sekian..
    salam..

    ~ARie~

    ReplyDelete
  2. terima kasih arie...sangat menghargai,...pujian juga buat bahasa yang tinggi dan penuh berhikmah. alhamdulillah

    ReplyDelete

Post a Comment